رکورد DMARC

 

رکورد DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance) یک رکورد DNS است که صاحبان دامنه‌ها منتشر می‌کنند.

چرا رکورد DMARC  ؟بیشتر به این منظور استفاده می‌شود که بگویید چگونه می‌خواهید ایمیل‌هایی که از دامنه شما ارسال می‌شوند بررسی شوند
در کل:
سخت‌گیری صندوق ورودی شما را مشخص نمی‌کند، بلکه مشخص می‌کند که چگونه ایمیل‌های ارسالی از دامنه شما باید بررسی شوند و چه اقداماتی در صورت شکست بررسی‌ها انجام شود.

ساخت یک رکورد ساده :

در ابتدا با فرمت زیر یک نام برای رکورد خود ایجاد بفرمایید 

    
        _dmarc.mydomain.com.
    

سپس مقدار زیر را در محتوای این رکورد قرار دهید 


    
        v=DMARC1;p=none;sp=none;adkim=r;aspf=r;pct=100;fo=0;rf=afrf;ri=86400;rua=mailto:info@mydomain.com
    

اپشن های مختلف این رکورد را چگونه تنظیم کنیم 

v :مخفف کلمه version است و نسخه مکورد استفاده ار مشخص میکند 

ما از DMARC1 استفاده میکنیم 

p: مخفف کلمه Policy برای دامنه است و دارای این مقادیر است 'none', ' (قرنطینه )quarantine', یا 'reject(ریجکت )' 

            1. حالت none

            چه اتفاقی می‌افته؟: در این حالت، هیچ اقدامی روی ایمیل‌هایی که DMARC رو      پاس نکردن، انجام نمی‌شه.

            فرایند: ایمیل‌ها به گیرنده‌ها می‌رسند، حتی اگر بررسی DMARC رو پاس نکنن.      اما گزارش‌هایی درباره این ایمیل‌ها به شما ارسال می‌شه تا بدونید چه      ایمیل‌هایی مشکل داشتن.

            2. حالت quarantine

            چه اتفاقی می‌افته؟: در این حالت، ایمیل‌هایی که DMARC رو پاس نکردن، به      قرنطینه فرستاده می‌شن.

            فرایند: ایمیل می‌رسه به سرور ایمیل گیرنده.

            سرور ایمیل بررسی DMARC رو انجام می‌ده.

            اگر ایمیل بررسی رو پاس نکرد، ایمیل به جای اینکه مستقیم به صندوق ورودی      (inbox) بره، به پوشه junk منتقل می‌شه.

            3. حالت reject

            چه اتفاقی می‌افته؟: در این حالت، ایمیل‌هایی که DMARC رو پاس نکردن،      کاملاً رد می‌شن و به گیرنده نمی‌رسن.

            فرایند:ایمیل می‌رسه به سرور ایمیل گیرنده.سرور ایمیل بررسی DMARC رو انجام می‌ده.

            اگر ایمیل بررسی رو پاس نکرد، سرور ایمیل اون رو به فرستنده برمی‌گردونه یا به طور کامل حذف می‌کنه.

sp : مخفف کلمه  subdomain  Policy است که عملکرد این اپشن شبیه به اپشن "p" است اما برای ایمیل های که ادرس انها ساب دامه است.


adkim :مخفف کلمه Alignment mode dikim مشخص‌کننده 'حالت هماهنگی' برای رکورد DKIM است و 2 حالت "r" و "s" می توان ان را تنظیم کرد

aspf :مخفف کلمه Alignment mode SPF مشخص‌کننده 'حالت هماهنگی' برای رکورد  SPF است و 2 حالت "r" و "s" می توان ان را تنظیم کرد

fo :  مخفف کلمه  Forensic Reporting Optionsدارای 4 حالت است "0" و"1" و"d" و"s"

        '0' برای تولید گزارش اگر هر دو DKIM

  و SPF شکست بخورند، '1' برای تولید گزارش اگر هر یک از DKIM یا SPF شکست بخورند، 'd' برای تولید گزارش اگر DKIM شکست بخورد، یا 's' اگر SPF شکست بخورد.

rf : مخفف کلمه Report Format که فرمت گزارش را تعیین میکند و بهتر است "afrf" بعنوان مقدار ان تنظیم شود 


pct: تگ درصد که به ISPها دستور می‌دهد تا سیاست DMARC را فقط به درصدی از

ایمیل‌های ناکام اعمال کنند. 'pct=50' به گیرندگان می‌گوید تا سیاست 'p=' را فقط 50٪ از زمان در برابر ایمیل‌های شکست خورده اعمال کنند. توجه: این برای سیاست 'none' کار نمی‌کند و فقط برای سیاست‌های 'quarantine' یا 'reject' اعمال می‌شود.

adkim: مشخص‌کننده 'حالت هماهنگی' برای امضاهای DKIM، که می‌تواند 'r' (Relaxed) یا 's' (Strict) باشد. در حالت Relaxed، دامنه‌های امضاکننده تاییدشده DKIM (d=) که با دامنه سازمانی ایمیل From اشتراک دارند، بررسی DMARC را پاس خواهند کرد. در حالت Strict، تطابق دقیق مورد نیاز است.

aspf: مشخص‌کننده 'حالت هماهنگی' برای SPF، که می‌تواند 'r' (Relaxed) یا 's' (Strict) باشد. در حالت Relaxed، دامنه‌های تاییدشده SPF که با دامنه سازمانی ایمیل From اشتراک دارند، بررسی DMARC را پاس خواهند کرد. در حالت Strict، تطابق دقیق مورد نیاز است.

ri: دوره گزارش‌دهی برای اینکه چند وقت یکبار می‌خواهید گزارش‌های XML تجمیعی را دریافت کنید. این یک ترجیح است و ISPها ممکن است (و به احتمال زیاد خواهند) گزارش‌ها را در دوره‌های مختلف ارسال کنند (معمولاً روزانه).



فرق rua , ruf: 

گزارش‌های rua از سمت ارائه‌دهندگان خدمات ایمیل (ESP) مثل گوگل، یاهو یا مایکروسافت میان. این شرکت‌ها وقتی ایمیل‌هایی رو دریافت می‌کنن که از دامنه شما (مثل example.com) ارسال شدن، بررسی می‌کنن که آیا این ایمیل‌ها با قوانین DMARC شما مطابقت دارن یا نه. سپس، گزارشی رو به شما می‌فرستن که توش خلاصه‌ای از عملکرد ایمیل‌های دامنه شما در یک بازه زمانی (معمولاً یک روز) هست.


گزارش‌های ruf دقیق‌تر و جزئی‌تر هستن و از سمت ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) و سایر سرویس‌های ایمیل میان. این گزارش‌ها وقتی تهیه می‌شن که یک ایمیل خاص در بررسی DMARC شکست بخوره. به عبارت دیگه، وقتی یک ایمیل خاص نتونه بررسی‌های DKIM یا SPF رو پاس کنه.


Comments

Popular posts from this blog

how to install and use v2ray on termux android

how to install Live Kali Linux that is persistence on a USB